Wstęp i cele programu.
W XXI wieku dzieci dorastają w zupełnie innych realiach niż my sami, nasi rodzice czy dziadkowie. Niezależnie jednak od epoki, w której dorastamy, wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. We współczesnym świecie ogromnie zaangażowani zawodowo rodzice stają się coraz bardziej niecierpliwi i dla swoich dzieci mają coraz mniej czasu, a tym samym i mniej czasu na okazywanie pociechom swojej miłości. W wielu rodzinach znikają normy grzecznościowe, wiele osób ma problem z dostosowaniem się do zasad i norm społecznych lub świadomie je pomija w codziennych kontaktach z innymi. Brakuje nauczania do wartości, brakuje konsekwencji w egzekwowaniu norm społecznych i zasad postępowania, i to stanowi główną przyczynę bezkarności dzieci, agresywnych zachowań młodzieży czy rosnących problemów funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Nasza codzienność przepełniona jest nieustannie płynącymi z mediów informacjami o agresji, o tragicznych wypadkach drogowych, o tragediach rodzinnych, w których bohaterami są agresywni rodzice, synowie czy córki. Nierzadko przedstawiane są sytuacje, w których dziecko staje się świadkiem przemocy, agresji i prostactwa, a także sytuacje, w których przemoc skierowana jest przeciwko samemu dziecku .Podłożem emocjonalnych zaburzeń dzieci i dorosłych jest oglądanie nieodpowiednich programów telewizyjnych, zwłaszcza przez najmłodsze dzieci. Równocześnie dzieci, bez odpowiedniej kontroli rodzicielskiej, nadmiernie korzystają z komputerowych gier, uczących je agresji i zabijania, co w konsekwencji rodzi dziecięce lęki, demoralizuje, a nawet prowadzi do samotności.
By zapobiec niepokojącym zjawiskom społecznym, należy wychowywać dzieci w oparciu
o zasady wychowania do wartości, począwszy od domu rodzinnego, poprzez przedszkole, szkołę podstawową i kolejne etapy edukacji. Wspomaganie rozwoju dzieci w tym zakresie już od najwcześniejszych lat pozostawia w nich trwały, pozytywny i twórczy ślad.
Główne cele programu:
Głównym celem prezentowanego programu jest wyposażenie dziecka w wieku przedszkolnym w wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu pełne przystosowanie się do otaczającego świata i jego reguł. Realizacja programu pozwoli dziecku poprawnie funkcjonować w grupie rówieśniczej, stosować w kontaktach z innymi zasady i normy społeczne, a w miarę możliwości również zmieniać świat na lepsze. Mocny system wartości, w który chcemy dzieci wyposażyć może stać się narzędziem ich życiowych sukcesów, może również ochronić przed wieloma błędnymi wyborami i niewłaściwymi wpływami z zewnątrz.
Tematyka zajęć:
Zajęcia edukacyjne dotyczące programu Wiem, czuję, rozumiem – wychowanie do wartości, będą realizowane raz w miesiącu, a tematyka zajęć będzie dotyczyła wartości : pokojowość, szacunek, uczciwość, sprawiedliwość, szczęście optymizm, humor, piękno, mądrość, solidarność, odpowiedzialność, miłość, przyjaźń. Wybrany temat będzie realizowany, według następującego harmonogramu:
- Pokojowość ( wrzesień)
- Uczę się rozpoznawać emocje.
- Respektuję umowy.
- Uczę się rozwiązywać konflikty.
- Szacunek (październik)
- Szanuję moją rodzinę.
- Wiem jak się przedstawić.
- Znamy czarodziejskie słowa.
Uczciwość (listopad)
- Jestem uczciwy i mówię prawdę.
- Szanujemy cudzą własność.
- Wiem i rozumiem.
Sprawiedliwość ( grudzień)
- Czy możemy sami wymierzać sprawiedliwość?.
- Przestrzegam zasad.
- Stosuję się do reguł.
Szczęście, optymizm, humor (styczeń)
- Czuję się szczęśliwy.
- Dostrzegam dobre cechy.
- Razem zrobimy więcej i lepiej.
Piękno (Luty)
- Dostrzegam piękno leśnej przyrody.
- Potrafię dostrzec naturalne piękno.
- Potrafię słuchać muzyki.
Mądrość (Marzec)
- Chcę być dobry dla innych.
- Poznajemy ludzi mądrych i skromnych.
- Wiem jakie zachowania są mądre.
Solidarność (Kwiecień)
- Poznaję pracę dyżurnych.
- Wiem jak pomagać najbliższym.
- Wspólnie uprawiamy ogródek.
Odpowiedzialność (Maj)
- Jestem przyjacielem przyrody.
- Umiem podejmować decyzję.
- Wiem jak chronić przyrodę
Przyjaźń i miłość (czerwiec)
- Kocham moją rodzinę.
- Lubimy bawić się razem
Ewaluacja
Realizowany program zakłada systematyczną jego ewaluację, która służyć będzie badaniu nabytych umiejętności dzieci w zakresie stosowania zasad i norm czyli wartości. Prowadzona ewaluacja pozwoli na refleksję nad własną pracą nauczycieli pracujących z programem pozwalając również program udoskonalić. Modyfikacja i doskonalenie programu polegała będzie na:
- przeprowadzaniu zabaw dydaktycznych utrwalających i systematyzujących kształtowane wartości
- prezentowaniu pozytywnych postaw i zachowań wywołanych dzięki wdrażanym wartościom
- aktywnym uczestniczeniu dzieci w inscenizacjach, zabawach dramowych wiążących się z wdrażaniem wartości.